پوست, زیبایی

از شر پوست چرب، خلاص شوید

مراقبت از پوست چرب

چرب شدن پوست، به خاطر ترشح بیش از حد سبوم یا چربی طبیعی پوست است. پوست چرب نیاز به مراقبتهای ویژه ای دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

چه چیز باعث چرب شدن بیش از حد پوست می شود؟

۱- ژنتیک

اگر به طور ارثی دارای پوست چربی هستید، احتمال اینکه دچار آکنه و گرفتگی منافذ پوست شوید زیاد است. بعضی افراد به صورت ارثی غدد تولید کننده چربی بزرگتری دارند که باعث می شود بیشتر چربی تولید کنند.

۲- مصرف بیش از حد از محصولات مراقبت از پوست

همه دوست دارند پوستی جوانتر، صافتر و تمیزتری داشته باشند. بعضی افراد دچار اشتباه می شوند و بیش از حد لازم از شوینده ها و لایه بردارها استفاده می کنند. پوست صورت بسیار حساس تر از پوست سایر نقاط بدن است و باید بسیار ملایم و با احتیاط با آن رفتار کرد.

۳- تغییرات فصلی

در فصل تابستان و بهار، با زیاد شدن رطوبت و دمای هوا، پوست چربی بیشتری تولید می کند. حتی در زمستان، وقتی رطوبت پوست کم می شود، برای جلوگیری از خشکی، پوست تولید چربی را افزایش می دهد.

۴- داروها

داروهای ضد بارداری هورمونی، همچنین داروهایی که به عنوان جایگزین هورمونهای بدن تجویز می شود، ممکن است باعث ترشح زیاد چربی پوست شود. گاهی هم داروها باعث از دست رفتن رطوبت پوست می شود که این نیز به فعالیت بیشتر غدد چربی می انجامد.

۵- محصولات نامناسب

باید قبل از خرید و مصرف هر محصولی، پوست خود را بشناسید. اگر پوستتان نرمال یا مختلط است و از پاک کننده پوستهای چرب استفاده کنید، پوست بیش از حد خشک می شود و برای جبران چربی از دست رفته، ترشح چربی زیاد می شود و پوست چرب می گردد.

۶- تغییرات هورمونی

بدن خانمها در طول زندگی، دچار تغییرات هورمونی زیادی می شود. این تغییرات، در زمان بارداری، بلوغ، قبل و بعد از یائسگی رخ می دهد. این تغییرات هورمونی باعث زیاد شدن ترشح چربی پوست می شود.

۷- استرس

استرس برای سلامتی، از جمله سلامتی پوست، مضر است. به خاطر اینکه میزان هورمونهای آندروژن را افزایش می دهد و همین امر به تولید بیشتر چربی روی پوست منجر می شود.

۸- ابزارهای غیر ضروری

استفاده از لیفها برای لایه برداری، برسهای شوینده پوست و سایر ابزارهای نه چندان مناسب برای صورت، در نهایت به از دست رفتن رطوبت پوست می انجامد و عکس العمل بدن هم ترشح بیش از حد چربی روی پوست خواهد بود.

۹- برنزه کردن با آفتاب

آفتاب گرفتن، روش مناسبی برای کاهش چربی پوست نیست. شاید به طور موقت، پوست کمی خشک‌تر شود ولی در واکنش به از دست رفتن چربی و رطوبت بدن و پوست، مقدار بیشتری چربی تولید خواهد شد. علاوه بر این، آفتاب گرفتن، باعث ایجاد لکهای پوستی هم می شود.

رنگ موی بیس کالر

چگونه این نوع پوست  را تشخیص دهیم؟

هورمونهایی که آندروژن نام دارند، باعث تولید چربی مفید پوست می شوند. با اینکه این چربی برای پوست لازم است، ترشح بیش از حد آن باعث ایجاد مشکل می شود. برای تست کردن پوست، یک دستمال کاغذی را چند ثانیه ای روی ناحیه بینی و پیشانی قرار دهید. اگر لکه چربی روی آن ایجاد شد، پوست شما پوستی چرب است.

باید ها و نبایدها

اول از همه ضروریست که مراقبت کاملی از پوستتان به عمل بیاورید.پوستتان را به آزمایشگاه تبدیل نکنید و با آگاهی کامل، از محصولات مختلف استفاده کنید.از مصرف محصولات جدیدی که هنوز عملکردشان به خوبی مشخص نشده بپرهیزید.به یاد داشته باشید که لایه برداری بیش از حد و استفاده زیاد از تونرها، باعث چرب شدن بیشتر پوست می شود.
در ادامه، به کارهایی که در منزل می توانید برای مراقبت از پوستتان انجام دهید اشاره می کنیم.

پاکسازی

سه بار شستشوی صورت با آب ولرم در طول روز، می تواند چربی روی پوست را کاهش دهد و از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری کند.هر بار در انتها صورتتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شوند و میزان اسیدیته آن تنظیم شود.به یاد داشته باشید که شستشوی زیاد از حد برای پوست مضر است.
همانطور که گفته شد، مقداری چربی برای پوست ضروری است.بنابر این از مواد شستشو دهنده ای که چربی پوست را کاملا پاک می کنند استفاده نکنید.
پاک کننده هایی که دارای اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند، برای سلامت پوست مفیدند. این دو ماده معمولا در محصولاتی که مخصوص پوستهای جوشدار و آکنه ای هستند، یافت می شود. اگر پوست بسیار حساسی دارید، باید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد این دو ماده اسیدی باشند.
پاک کردن پوست از چربی و آلودگیها به طور روزانه، اولین کاریست که باید انجام دهید.

لایه برداری

لایه برداری پوستهای چرب، با یک اسکراب ملایم، یک لایه پوستهای مرده، مواد اضافی و چربی را از روی آن بر می دارد و آن را صافتر می کند. شما می توانید در خانه به روشی که در ادامه به آن می پردازیم، یک لایه بردار خوب تهیه کنید.

اسکراب جو دوسر

مقداری جو دوسر را در آسیاب بریزید و خرد کنید. سپس آن را با مقداری ژل تازه آلوورا بیامیزید تا به صورت خمیر درآید.به مدت ۲ دقیقه این مخلوط را به صورت و گردن خود بمالید و پس از آن، با آب گرم بشویید و در مرحله آخر از یک تونر استفاده کنید.

اسکراب عسل، جوش شیرین و آبلیمو

عسل، خاصیت آنتی باکتریالی قوی دارد و پوستهای چرب را به خوبی آبرسانی می کند. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را با نصف قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری عسل کاملا مخلوط کنید و آن را با نوک انگشتان به صورت بمالید و بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید.

استفاده از تونر

تونر گردش خون زیر پوستی را بهبود می بخشد، منافذ پوست را تنگتر می کند، پوست را شاداب می کند و به آن درخشش خاصی می بخشد. شما می توانید از تونرهای طبیعی که در ادامه معرفی می کنیم، استفاده کنید.

سرکه سیب

مقداری سرکه سیب را با همان مقدار آب مخلوط کنید و با آبپاش به صورت خود بپاشید.این یک تونر بسیار خوب برای پوستهای چرب است.

• چای سبز

چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان و پاک کننده قوی معروف است. یک قاشق چایخوری چای سبز را به طور غلیظ دم کنید و بگذارید سرد شود. سپس آن را داخل آبپاش بریزید و روزی دوبار روی پوست صورت اسپری کنید.

ماسک صورت

استفاده از ماسکهای صورت، باعث می شود که پوست مات و رنگ پریده صورت، زنده، براق و شاداب شود.
شما می توانید در خانه ماسکهای صورت طبیعی تهیه و استفاده کنید.

• ماسک صورت تخم مرغ

این ماسک می تواند به خوبی چربی اضافی پوست را جذب کند. سفیده یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری عسل کاملا مخلوط کنید. چند گرم آرد به آن بیافزایید تا حالت خمیری پیدا کند.مخلوط به دست آمده را روی صورت بگذارید و بعد از ۵ دقیقه با آب بشویید.

• ماسک انبه

مقداری انبه را له کنید و به صورت خود بمالید.چند دقیقه ای صبر کنید و آن را با آب بشویید.

آبرسانی

حتی ملایمترین مایعهای شستشو هم ممکن است بر روی پوست، خشکی ایجاد کنند و این اثر، با بالا رفتن سن، شکل ثابت و دائمی به خود می گیرد. بنابر این لازم است که از یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون چربی بلافاصله بعد از شستشو، استفاده کنید. بسیاری از کرم های مرطوب‌کننده، حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هستند، مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک.بالا رفتن سن و اشعه مضر آفتاب، باعث می شوند که جایگزینی سلولهای پیر و مرده با سلولهای جدید سخت‌تر انجام گیرد.این موضوع باعث انباشته شدن سلولهای مرده روی پوست و تشکیل یک لایه می شود.آلفا هیدروکسی اسید می تواند با برداشتن این لایه و همچنین چربی اضافی، وضعیت پوست را بهتر کند و در نتیجه پوست جلوه سالمتر و درخشانتری به خود می گیرد.بنابر این کرم های مرطوب‌کننده و آبرسان نقش بسیار اساسی در سلامت پوست دارند.

ضد آفتاب

همه انواع پوست، نیاز به یک محافظت کننده در برابر اشعه مضر آفتاب دارند.ضد آفتاب از بروز لکها و چروک جلوگیری می کنند.
کرم ضد آفتاب باید برای پوست، ملایم و سبک باشد تا باعث بسته شدن منافذ پوست نشود.از ضد آفتابی با فاکتور حفاظتی ۱۵ تا ۳۰ استفاده کنید.جایی که در معرض آفتاب شدید هستید، مانند ساحل، از فاکتور حفاظتی بالای ۳۰ استفاده کنید.بعد از استحمام یا شستشوی صورت، ضد آفتاب را تجدید کنید.
توجه
پوست همه ما به هرحال در یکی از دسته های خشک، نرمال، مختلط یا چرب قرار می گیرد.اما با تغییر آب و هوا، نوع پوست ممکن است تغییر کند.مثلا پوست چرب، در هوای خیلی سرد ممکن است به پوست مختلط تبدیل شود.وقتی پوست، آب خود را از دست می دهد، برای جلوگیری از خشک شدن، شروع به ترشح چربی می کند.پس همیشه به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن دچار خشکی و کمبود رطوبت نشود.مواظب باشید در اثر رژیم غذایی نامناسب یا عادات غلط روزمره، پوستتان آسیب نبیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *