ویتامین ب
ویتامین ب

ویتامین ب و سلامتی موها

ویتامینهای گروه ب، از مجموعه ای از ویتامینهای محلول در آب تشکیل شده است که برای سلامت عمومی بدن ضروری هستند.
برخلاف آنچه عموما پنداشته می شود، ویتامین ب یک ویتامین نیست بلکه مجموعه ای از ویتامینهاست که به صورت ب ۱,ب ۲,ب ۳,ب ۵,ب ۶,ب ۷,ب ۱۲ نشان داده می شود. ویتامین ب کمپلکس، می تواند در مورد موهای شما معجزه کند. در ادامه نگاه دقیقتری به ویتامینهای گروه ب می اندازیم.

کدامیک از ویتامینهای گروه ب، در رشد موها موثرند؟

با اینکه ویتامینهای گروه ب، تفاوتهایی باهم دارند، اما متخصصین مو توصیه می کنند اگر دچار کمبود ویتامین ب هستید، از مکملها یا غذاهایی استفاده نمایید که تمام ویتامینهای این گروه را باهم دارا هستند.زیرا وقتی تمام ویتامینهای ب در کنارهم مصرف شوند اثربخشی آن بیشتر و بهتر خواهد بود.
حالا هر کدام از ویتامینهای این گروه را که برای سلامت موها مفید هستند، جداگانه بررسی می کنیم:

ویتامین ب ۲

نام اصلی این ویتامین، ریبوفلاوین است.این ویتامین در سوخت و ساز کربوهیدراتها، چربی و پروتئینها در بدن، نقش کلیدی ایفا می کند.کمبود این ماده غذایی، به ریزش تدریجی مو منجر خواهد شد.

ویتامین ب ۵

نام اصلی این ویتامین پانتوتنیک اسید است و به صورت گسترده در محصولات مراقبت از پوست و مو به کار می رود. کمبود این ویتامین، موجب بروز ریزش مو و زخم شدن پوست سر می شود. بعضی از متخصصین بر این باورند که این ویتامین را می توان به صورت مستقیم روی موها استفاده کرد. به خاطر همین در شامپوها و نرم‌کننده ها به کار می رود.البته شواهد محکمی وجود ندارد که استفاده خارجی این ویتامین، بتواند مفید واقع شود.اگرهم فایده ای برای موها داشته باشد، موقتی و زودگذر خواهد بود.

ویتامین ب ۷

نام اصلی آن، بیوتین است که در رشد و استحکام مو و ناخن نقش اساسی دارد و در محصولات بهداشتی و آرایشی بسیار یافت می شود. بیوتین یک ویتامین بسیار مهم در سیستم حیاتی انسان است. بدن ما برای تولید اسیدهای چرب و همچنین رشد سلولی، به بیوتین احتیاج دارد. با اینکه کمبود بیوتین به ندرت در بدن اتفاق می افتد اما در صورت بروز آن، ریزش مو، نازکی و شکنندگی موها را در پی دارد.

ویتامین ب ۱۲

این ویتامین شاید نقش مستقیمی در رشد موها نداشته باشد اما به صورت غیر مستقیم بر آن اثر می گذارد.بدون ویتامین ب۱۲، متابولیسم بدن مختل می شود و سلامتی کلی اندامها به خطر می افتد.سفید شدن زودهنگام موها، یعنی قبل از سی سالگی، می تواند نشانه کمبود این ویتامین باشد.
اگر مقدار کافی ویتامین ب به بدن شما می رسد، با اضافه کردن مکمل ویتامین ب، احتمالا تغییری در وضعیت موهای شما ایجاد نخواهد شد. اما در بعضی موارد کمبود ویتامین ب دیده می شود که در صورت تامین کافی آن، تغییر و بهبود قابل توجهی در عرض ۳ تا ۶ هفته در سلامتی موها ایجاد خواهد شد.
قبل از استفاده از مکمل این ویتامین، با پزشک خود مشورت نمایید.

رنگ موی بیول
(رنگ موی بیول)

کمبود ویتامین ب

نشانه های کمبود این ماده در بدن، معمولا نادیده گرفته می شوند چون بسیاری از آنها، کلی هستند و یک عضو خاص را شامل نمی شود. معمولا زمانی به این کمبود توجه می شود که وضعیت سلامتی بدن، به طور جدی به خطر می افتد.

با اینکه همانطور که گفتیم، چند نوع از این ویتامین به صورت مستقل وجود دارد، اما به طور مثال، کمبود ب ۱۲به کمبود ب ۶ منجر می شود. این موضوع، باعث می شود که علائمی در بدن به وجد بیاید که به راحتی و بدون نیاز به آزمایش خون، قابل تشخیص است.چند مورد از این نشانه ها را بررسی می کنیم:

  • خشکی و خارش پوست مخصوصا در ناحیه اطراف دهان
  • ترک خوردن لبها، مخصوصا گوشه های آن
  • جوشهای پوستی در صورت و ناحیه تناسلی
  • شکننده شدن ناخن
  • شوره زیاد سر
  • سردرد
  • اضطراب و کلافگی زیاد
  • سفید شدن موها در افراد زیر ۳۰ سال
  • افسردگی، خستگی دائمی و کمبود انرژی.ویتامین ب به ما کمک می کند تا از غذاها انرژی کافی کسب کنیم. ایجاد عدم تعادل در برخی هورمونها.اختلال در عملکرد هورمونها به ریزش مو منجر می شود.

مشکلاتی که در سیستم مرکزی عصبی به وجود می آیند، در روند رشد موها ایجاد اختلال می کنند. گروه ویتامینهای ب، برای سلامت سیستم عصبی بدن، ضروری است.

موانع جذب

لازم به یادآوریست که در بسیاری موارد، مشکلاتی در سیستم گردش خون وجود دارد که مانع جذب صحیح و مناسب ویتامین ب می شود که همین مشکل، منجر به ریزش مو می گردد.
در بعضی موارد، رژیم نامناسب غذایی باعث کمبود ویتامین ب بدن می گردد. به این شکل که غذاهای نامناسب و ناسالمی که وارد بدن می شود، مانع جذب این ماده می شود. دو مورد از این غذاها عبارتند از سیب زمینی سرخ شده، غذاهای کنسروی بسیار چرب.
استفاده از قرص های ضد بارداری و مصرف دخانیات نیز از موانع جذب ویتامین ب در بدن هستند.
توجه داشته باشید که اگر شما هم جزء افرادی هستید که شامل مواد فوق هستند، استفاده از مکملهای ویتامین ب مشکل شما را حل نخواهد کرد.چون بدن شما قادر به جذب آن نیست.

چگونه ویتامین ب بدنمان را تامین کنیم؟

با اینکه ویتامین ب به شکل گسترده در محصولات مراقبت از مو استفاده می شود، شواهد بسیار کمی در دست است که نشان دهد پوست و مو قادر به جذب ویتامین ب به صورت خارجی هستند.بنا بر این، توصیه می شود یا از مکملها استفاده کنید یا در رژیم غذایی خود، مواد حاوی این ویتامین را بگنجانید.
تعیین مقدار مصرف مکملها، کار راحتی نیست. برای این کار می توانید با پزشک خود مشورت کنید. اما در حالت عادی، مقداری که روی بسته مکمل درج شده است، برای عموم افراد قابل استفاده است. معمولا این ویتامین به صورت قرصهای زیر زبانی عرضه می شوند.
برخی مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند عبارتند از سبزیجات، جگر، نان تهیه شده از آرد کامل، ماهی، هندوانه، گریپ فروت، قارچ، تخم مرغ و گوشت بدون چربی.

همچنین ببینید

تراشیدن موی سر

آیا تراشیدن سر، موهای شما را پرپشت‌تر می کند؟

بسیاری از افراد باور دارند که تراشیدن موهای سر باعث پرپشت‌تر شدن یا ضخیم‌تر شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *