مراقبت از پوست چرب
مراقبت از پوست چرب

مراقبت تخصصی از پوست چرب

کنترل و مهار کردن چربی بیش از حد پوست، کار دشواری است.زیرا این چیزی است که فرد دارای پوست چرب، با آن متولد شده است و از زمان نوجوانی شروع و به تدریج با بالاتر رفتن سن، تا حدی تشدید می شود.داشتن این نوع از پوست ، شبیه داشتن موهای پرپشت یا قد بلند یا کوتاه است.همانطور که قد خود را نمی توانید تغییر دهید، نوع پوستتان را هم نمی توانید عوض کنید.
برای بعضی از ما که پوست بسیار چرب داریم، قابل باور نیست که مقدار مناسب چربی پوست، برای جلوگیری از خشکی و حفظ سلامت سطح پوست و نرمی آن مفید است.
چربی بیش از حد پوست می تواند واقعا دیوانه کننده شود. مخصوصا وقتی مقدار ترشح چربی، بسیار زیاد باشد. در نتیجه ترشح زیاد، منافذ پوست برای خارج کردن مقدار بیش از ظرفیت چربی، باز و گشاد می شوند. وقتی پوست اطراف این منافذ، ضخیم می شوند، راه خروج چربی از پوست، مسدود می گردد و در نتیجه، جوشهای سطحی تشکیل می شود.
بعضی افراد فکر می کنند که این نوع پوستها، دیرتر دچار پیری و چروک می شوند. در صورتی که این باور، درست نیست بلکه پوستهای چرب، به علت نداشتن خشکی سطحی، چروکها را فقط کمتر نشان می دهند. وگرنه ایجاد چروک و پیری پوست ربطی به چربی یا خشکی پوست ندارد.

مراقبت از پوست چرب

از محصولاتی که چربی پوست شما را به شدت از بین می برند و آن را کاملا دچار خشکی می کنند استفاده نکنید.زیرا با اینکه درابتدا ممکن است پوست شما کمتر چرب به نظر برسد، اما در طولانی مدت، پوست برای از بین بردن این خشکی، بیشتر چربی تولید می کند و در نتیجه ، وضعیت پوست شما از حالت اول، بدتر خواهد شد.
الکل و کلیه محصولاتی که حاوی الکل باشند از همین دسته اند.

  • موادی که پوست شما را می سوزانند، مانند محصولات حاوی نعنا یا اکالیپتوس، برای پوست مضرند. همین سوزش مختصر پوست، زنگ خطری است که بدن برای شما به صدا در می آورد و در صورت ادامه دار شدن، مشکلات پوستی شما را بیشتر می کند.
  • محصولاتی که منافذ پوست را مسدود می کنند، باعث حادتر شدن مشکل می شوند.مثل انواع صابونها. به جای آن از محصولات سبک مانند مایعهای مخصوص شستشوی پوست یا فوم های مناسب این کار استفاده نمایید.

مراحل مراقبت

مراحل مراقبت از پوست که در ادامه می آید، به شما کمک می کند تا چربی پوست خود را کنترل کنید و منافذ پوستتان نیز به مرور تنگترشود.

۱- تمیز کردن پوست

روزی دوبار از محصولات ملایم شستشوی صورت که با آب کاملا پاک می شوند استفاده نمایید. ایده آل این است که محصول، بدون بو و اسانس باشد، چون اسانس معمولا مشکل آفرین است. همچنین محصول نباید حاوی مواد خشک کننده پوست باشد.چون خشک شدن پوست بااین روش، مشکلی را حل نخواهد کرد. در هنگام شستشوی صورت، از لیف یا برسهای زبر استفاده نکنید.به جای آن از پارچه های بسیار لطیف یا برسهایی با موهای بسیار نرم استقاده نمایید.


۲- استفاده از تونر:


استفاده از تونر بدون الکل حاوی آنتی اکسیدان، برای این نوع پوست ، کاملا ضروری است. تونری که این ویژگیها را داشته باشد، به بهبود وضعیت پوست کمک می کند. همچنین باقی مانده مواد آرایشی را که باعث مسدود شدن منافذ می شوند، از روی پوست پاک می نماید.
برای بعضی از پوستها، این تنها مرطوب کننده ای است که در طول روز باید استفاده شود.

رنگ موی مدیا
رنگ موی مدیا


۳- لایه برداری:


لایه برداری،  یکی از ضروری ترین کارهاییست که برای مراقبت از پوست چربتان باید انجام دهید. معمولا پوستهای چرب، یک لایه ضخیم  از سلولهای مرده روی خود دارند. لایه برداری ملایم تنها راهیست که می توان این سلولهای مرده را که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند جدا کرد. همچنین لایه برداری، باعث می شود پوست نرم تر و در عین حال کمتر چرب به نظر برسد.
بهترین ماده لایه بردار برای پوستهای چرب، سالیسیک اسید یا BHA است.این ماده، نه تنها سلولهای مرده را از سطح پوست جدا می کند، بلکه منافذ پوستی راهم باز و تمیز می نماید. در نتیجه، چربی ترشح شده، به راحتی از پوست خارج می شود و مانع از تشکیل جوش می گردد.


۴- مراقبت در برابر آفتاب:


استفاده از محصولات ضد آفتاب، برای کاهش ریسک پیری زودرس و سرطان پوست لازم است.


۵- آبرسانی هنگام شب:


شبها قبل از خواب، از یک کرم، ژل یا سرم مرطوب‌کننده و جوان کننده پوست ملایم و سبک حاوی آنتی اکسیدان استفاده نمایید تا مواد مغذی را به پوست شما برساند و تا جایی که ممکن است، سلامت پوست شما را تامین نماید.

همچنین ببینید

رابطه شیر و بروز آکنه

آیا شیر، باعث بروز آکنه می شود؟

اگر مدت زیادی است که پوستتان دچار آکنه است، احتمالا شیر جزء دائمی برنامه غذایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *