مو

ده راه شناسایی و درمان موهای خشک

موهای خشک

وقتی انواع و اقسام مواد حالت دهنده، رنگ مو و محصولات شیمیایی مختلف را به موهای خود می زنید، تعجبی ندارد که موها خشک و آسیب دیده شوند.
همانطور که احتمالا می‌دانید، یک تار مو، شامل سه لایه مختلف است. داخلی ترین لایه، مدولار نام دارد که با لایه میانی یا کورتکس احاطه شده است.نام لایه بیرونی هم کوتیکول است.
کوتیکول، در واقع لایه ای است که از مو محافظت می کند و وقتی این لایه، آسیب ببیند مو خشک و شکننده می شود. مواد شیمیایی وارد شده به داخل بافت مو، در کنار عوامل دیگری چون آلودگیها، حرارت و اشعه آفتاب، باعث می شوند که مو دچار آسیب جدی شود.
اگر موهایی آسیب دیده دارید، باید بدانید که هنوز راههایی هست که موها دوباره سلامتی خود را بازیابند. اما قبل از بررسی این راهها، بیایید ببینیم عوامل آسیب دیدگی موها چه هستند.


دکلره کردن موها

وقتی موهای خود را دکلره می کنید، کوتیکول مو باز می شود و رنگدانه های تیره از آن بیرون می آیند. آسیبی که به کوتیکول می رسد، باعث ضعیف و شکننده شدن آن و ایجاد موخوره می شود. به خاطر اینکه کوتیکول، به عنوان محافظ بافت مو، آسیب دیده است، رطوبت هم در داخل مو باقی نمی ماند و این به خشکی بیشتر و شکنندگی مو می انجامد. علاوه بر این، اگر برای اثرگذاری بیشتر مواد دکلره، روی موها حرارت هم اعمال کنید، این آسیب، بیشتر هم خواهد شد.

رنگ کردن موها

رنگ موها به ظاهر مواد خطرناکی برای مو نیستند اما به علت وجود مواد شیمیایی در آن، بافت مو را سوراخ سوراخ و اسفنجی شکل می کند و کورتکس مو در معرض آسیب قرار می گیرد.این آسیب دیدگی، حتی با وجود مراقبتهای ویژه از مو، حداقل دوماه طول می کشد تا کاملا برطرف شود.


مواد فرکننده و صاف کننده

محصولاتی که برای صاف یا فر کردن طولانی مدت موها به کار می رود، پیوندهای شیمیایی بافت مو را می شکنند و دوباره به صورت جدید به وجود می آورند.این مواد هم به خاطر اثر شیمیایی بر موها، آن را ضعیف و آسیب پذیر می کنند.

بستن و پیچیدن موها

با بستن محکم موها، فشار زیادی به ریشه ها وارد می شود و باعث ضعیف شدن آن می گردد و در نتیجه ممکن است به ریزش موها منجر شود. گاهی اوقات خود وسایل بستن موها مثل کلیپس یا کش، به علت طراحی نادرست، باعث شکستگی و خردشدگی موها می شوند. بستن موها به سمت بالا وقتی که خیس هستند، باعث ایجاد آسیب دائمی به موها می شود.


برس زدن بیش از حد

شانه و برس زدن زیاده از حد موها، باعث اعمال فشار بیش از حد به یافت مو می شود. همچنین دندانه های برس، با گیر کردن در گره خوردگیهای مو، باعث خرد شدن موها می گردد.

شامپو کردن بیش از حد

هدف از شامپو کردن موها، تمیز کردن آن و پاک کردن سطح موها از چربی اضافی است.
وقتی موها بیش از حد شسته شوند، چربی مفید روی موها که سبوم نام دارد هم ازبین می رود. سبوم کوتیکول مو را تغذیه و محافظت می کند.وقتی سبوم از بین برود، موها خشک و شکننده می شود.

سشوارو حالت دهنده های برقی

گرما و حرارت، به هر شکلی برای موها مضر است. زیرا باعث باز شدن کوتیکول مو می شود و رطوبت داخلی آن را از بین می برد. وقتی گرما به صورت متمرکز، یک قسمت مو را تحت تاثیر قرار می دهد، آن را خشک، شکننده و فرسوده می کند. اتوی مو و فرکننده های برقی، در صورت استفاده غلط، موها را خشک می کنند و ظاهر مرده ای به آن می دهند. اگر از سسشوار درست استفاده نکنید، به ساقه مو آسیب جدی وارد می کند.

استفاده از محصولات بی کیفیت

اگر از شامپوهایی استفاده کنید که دارای الکل یا سولفات هستند، موهای شما دچار آسیب خواهد شد.مصرف محصولاتی که مواد شیمیایی متعددی دارند، به طور کلی برای موها آسیب زا هستند.

چگونه موهای آسیب دیده را تشخیص دهیم؟


۱- زبر شدن بافت مو

ساده‌ترین راه این است که موهای خود را بالا بیاورید و به نوک آن دست بزنید. اگر نوک موها خشک و زبر بود، به احتمال زیاد موها دچار آسیب شده اند.

۲- مات شدن موها

موهای آسیب دیده، درخشش و براقیت ندارند و مات و رنگ پریده به نظر می رسند. موهای آسیب دیده حتی بعد از استفاده ماسک مو هم براق نمی شوند.

۳- موخوره

دسته ای از موهای خود را بگیرید و نوک آن را بپیچانید.اگر نوک موها چندشاخه شد، موهای شما آسیب دیده است و وقت آن است که نوک موهایتان را کوتاه کنید.
۴- کمبود رطوبت در موها
موهای خشک همیشه موهایی آسیب دیده نیستند ولی موهای آسیب دیده، همیشه خشک هستند. اگر خشکی موهای شما حتی بعد از استفاده از نرم‌کننده برطرف نشد، نشانه آن است که کوتیکول مو آسیب دیده است و قادر نیست رطوبت را درون بافت مو حفظ کند.

۵- خردشدن زیاد موها

اگر هنگام شانه کردن یا در برخی موارد، حتی هنگام مرتب کردن موها با انگشتان، ساقه های مو خرد شده و می ریزند، موهای شما آسیب دیده است. وقتی لایه خارجی مو آسیب می بیند، مقاومت و استحکام آن کاهش پیدا می کند و براحتی می شکند.

۶- اسفنجی شدن بافت مو

وقتی کوتیکول مو آسیب می بیند و سوراخ سوراخ می شود، رطوبت بیرونی داخل ساقه مو می شود و باعث متورم شدن آن می گردد و همین امر باعث ایجاد وز در موها می شود.

۷- کاهش خاصیت کشسانی موها

وقتی مو را می کشید، تا جای معینی کش می آید و در صورت افزایش یافتن کشش، پاره می شود. مقاومت موی آسیب دیده در برابر کشش، بسیار پایین است و بسرعت خرد می شود.

۸- گره خوردگی زیاد در موها

برخلاف موهای سالم که دارای سطحی نرم هستند، موهای آسیب دیده، سطح زبر و خشنی دارند و به همین دلیل سریعا درهم گره می خورند. خشکی موها مانع باز شدن راحت گره ها می گردد و به همین سبب، خردشدگی و شکستگی موها رخ می دهد.

راههای مراقبت از موهای آسیب دیده

۱- سریعتر اقدام کنید.

اگر با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، موهایتان آسیب دیده است، سریعا برای درمان موهایتان اقدام کنید.با اقدام مناسب، موهایتان سلامتی خود را بازخواهند یافت. اگر سریعا اقدام نکنید، با پیشرفت آسیب دیدگی، هیچ راهی جز کوتاه کردن کل موها نخواهید داشت.


۲- نوک موهای آسیب دیده را کوتاه کنید.

اگر نوک موهایتان، خشک و زبر شده است، قبل از هرکاری، آنها را کوتاه کنید.گاهی اوقات فقط کوتاه کردن نوک موها برای برگرداندن سلامتی موها کافیست.
قیچی شما برای کوتاه کردن باید کاملا تیز باشد وگرنه آسیب دیدگی موها را افزایش خواهد داد.

۳- حالت دهنده های برقی را کنار بگذارید.

به محض اینکه متوجه شدید موهایتان آسیب دیده است، همه حالت دهنده های برقی مانند سشوار، اتوی مو و فر کننده های برقی را کنار بگذارید.حرارت، وضعیت موهای آسیب دیده را برتر خواهد کرد.
بگذارید موهایتان به شکل طبیعی خشک شوند و از سسشوار استفاده نکنید.

۴- موهای خود را از مواد شیمیایی دور نگهدارید.

همانطور که قبلا گفتیم، مواد شیمیایی بزرگترین دشمن موهای شما هستند. اگر موهایتان آسیب دیده است، آنها را رنگ نکنید. همچنین از صاف کننده ها و فرکننده های شیمیایی استفاده نکنید. زیرا آسیب دیدگی را افزایش می دهد و به جایی می رساند که دیگر کاری برای موها نمی توان کرد.

۵- از شامپوها و نرم‌کننده های بدون سولفات استفاده کنید.

شامپوها و نرم‌کننده هایی را که دارای مواد طبیعی هستند، جایگزین محصولات دارای سولفات کنید.همچنین می توانید به جای محصولات شیمیایی، از ماسکها و روغنهای طبیعی استفاده کنید.


۶- روش ترمیم موها با روغن

به طور منظم به موهای خود روغن بزنید تا آن را عمیقا تغذیه کند.روغنهایی از قبیل روغن زیتون، نارگیل و کرچک روغنهایی هستند که می توانند به سلامت موها کمک کنند.حتما بعد از روغن زدن، پوست سر را با انگشتان به صورت دَوَرانی و آرام ماساژ دهید و بعد از دوساعت، با شامپوی ملایم بشویید.
روغن، علاوه بر تغذیه، یک لایه محافظ دور ساقه مو ایجاد می کند.روغن نارگیل که حاوی مقدار زیادی اسید چرب است، به‌خوبی جذب ساقه مو می شود.پروتئین موجود در روغن کرچک، نقاط آسیب دیده مو را ترمیم می کند.

۷- ماسکهای طبیعی برای موهای آسیب دیده

از مواد طبیعی چون تخم مرغ، سس مایونز، عسل، آووکادو، موز و غیره به عنوان ماسک استفاده کنید.این مواد بسرعت سلامتی موهای شما را باز می گردانند.


۸- مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنید.

در رژیم غذاییتان، ماهی، تخم مرغ، ماست و سویا را بگنجانید. این مواد، سرشار از پروتئین هستند.برای ترمیم موها، باید بدنتان مواد مغذی ر به اندازه کافی دریافت کند. موها از پروتئین تشکیل شده اند و وقتی آسیب می بینند، بدن به مقدار بیشتری از پروتئین برای ترمیم نیاز دارد.غذاهایی بخورید که دارای امگا۳ باشند.به یاد داشته باشید که خوردن پروتئین بدون آبرسانی مستقیم موها، به خرد شدن آنها منجر می شود. پس لازم است علاوه بر تغذیه سالم و کافی، از ماسکهای آبرسان هم مستقیما روی موها استفاده کنید.

۹- از مواد طبیعی به جای رنگ مو استفاده کنید.

برای موهای آسیب دیده، از مواد طبیعی مثل حنا یا چای استفاده کنید. برعکس رنگهای متداول شیمیایی، مواد طبیعی علاوه بر رنگ کردن موها، آن را تغذیه و ترمیم هم می کنند.

۱۰- موهای خود را در استخر بپوشانید.

آب استخر، معمولا دارای ترکیبات کلر است که آسیب دیدگی موهای شما را بیشتر می کند.هنگام شنا از کلاه شنا استفاده کنید تا میزان تماس موها با آب استخر، به حداقل برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *