مو

چهارده نکته درباره مراقبت از موهای رنگ شده

مراقبت از موهای رنگ شده

رنگ مو، مانند سایر مواد شیمیایی که با مو تماس پیدا می کنند، آسیبهایی به بافت آن می زند. البته راههایی وجود دارد که در عین لذت بردن از رنگ کردن موها، آسیب به آنها را به حداقل برسانید. در ادامه نکاتی را خواهید دید که برای مراقبت از موهای رنگ شده باید رعایت کنید.


موهای خود را برای رنگ آماده کنید.

برای اینکه موهای خود را رنگ کنید باید ازماهها قبل شروع به آماده کردن آن کنید.باید مطمئن شوید که موها به شکل مطلوب، مواد غذایی لازم را دریافت می کنند. به خاطر همین، حداقل از دوماه قبل از رنگ کردن، باید از روغنهای گیاهی و ماسکهای مو به طور منظم استفاده کنید.همچنین نوک موها را به طور منظم کوتاه کنید و استفاده از وسایل حالت دهنده حرارتی برقی را کاهش دهید. اگر می خواهید موهای خود را دکلره کنید، شب قبل، به آن روغن نارگیل بزنید تا میزان آسیب دیدگی را به حداقل برسانید.

از مواد مناسب استفاده کنید.

برای تغییر رنگ موها، سعی کنید از مواد دکلره و رنگ موی خوب، مناسب و با کیفیت استفاده کنید تا آسیب رسانی به بافت موها تا جایی که امکان دارد کم باشد.مثلا استفاده از اکسیدان ۱۲% برای دکلره کردن موها، باعث سوختگی و آسیب شدید به آن می شود.به جای آن، از اکسیدانهای ضعیفتر و در کنار آن، از مواد آنتی دمیج بهره ببرید.

به‌درستی از مواد استفاده کنید.

خیلی مهم است که برای تغییر ظاهر موهایتان، به آرایشگری مراجعه کنید که طرز استفاده از مواد مختلف را کاملا می‌داند و مراقب آسیب ندیدن موهای شماست.اگر خودتان در خانه اقدام به رنگ کردن موهایتان می کنید، روش کار با همه مواد را کاملا از روی بروشور محصولات فرابگیرید و مراقب باشید تا این مواد، بیش از حد روی موهایتان نماند. بهتر است از فرد دیگری برای رنگ کردن موها، کمک بگیرید.

برای شامپوکردن موها صبر کنید.

بعد از رنگ کردن موها، دو روز صبر کنید و سپس موهای خود را با شامپو بشویید. این فاصله دو روزه، باعث می شود که رنگ، بیشتر در بافت مو نفوذ کند و در هنگام شامپو کردن، کمتر از روی مو شسته شود.

بعد از رنگ کردن، موها را کوتاه کنید.

کارهایی از قبیل رنگ یا دکلره کردن موها، خواه ناخواه به بافت مو آسیبهایی وارد می کند. مخصوصا نوک موها، آسیب بیشتری می بینند.بهتر است بعد از رنگ کردن، کمی از نوک موهای خود را کوتاه کنید تا این آسیب دیدگیها به قسمتهای بالاتر مو نرسد. البته اگر می خواهید موهای خود را از مشکی به بلوند روشن تغییر دهید، احتمالا به خاطر آسیب دیدگی بیشتر، باید مقدار بیشتری از موها را قیچی کنید.

از موها مراقبت کنید.

احتمال آسیب دیدگی موهای تازه رنگ شده، بیشتر از موهای طبیعی است.همچنین این موها، موقع شستشو ممکن است مقداری از رنگ خود را از دست بدهد.برای بادوام تر شدن هرچه بیشتر رنگ مو، همچنین ترمیم و بازسازی بافت موهای آسیب دیده، لازم است از محصولات مراقبت از موی مناسب موهای رنگ شده استفاده کنید.شامپو و نرم‌کننده مخصوص موهای رنگ شده، باعث ایجاد یک لایه محافظ روی ساقه مو می شود که از شسته شدن رنگ از روی مو جلوگیری می کند و باعث بالاتر رفتن دوام رنگ مو می شود. بهتر است از محصولات مراقبت از موی بدون سولفات استفاده کنید. چون این محصولات، چربی مفید روی مو و پوست سر را از بین نمی برند و همچنین رسوبی روی آن باقی نمی گذارند.

تعداد دفعات شستن موها را کاهش دهید.

با هربار شستشوی موها، مقداری از رنگ مو از روی آن شسته می شود. پس بهتر است بین دفعات شستن موها، فاصله بیشتری بیندازید. معمولا دو تا سه بار شستشوی موها در هفته کافیست. این کار نه تنها به دوام بیشتر رنگ مو منجر می شود، بلکه با باقی ماندن بیشتر چربی مفید و طبیعی مو و پوست سر، موها حالت بهتر و سالمتری خواهند داشت.

با آب سرد، آبکشی کنید.

شستن موها با آب داغ، باعث می شود که لایه خارجی مو، باز شود و این امر به از دست دادن رطوبت و ایجاد وز منجر خواهد شد. به خاطر همین همواره موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید. آب سرد باعث بسته شدن کوتیکول مو می شود و علاوه بر حفظ رطوبت، باعث حفظ رنگ مو و بالاتر رفتن دوام آن می گردد.

از ماسک موهای بعد از حمام استفاده کنید.

ماسک موهای بدون آبکشی، یک لایه سیلیکونی محافظ دور ساقه مو ایجاد می کنند. این لایه محافظ باعث می شود نور خورشید به موها آسیب نزند و نیز از وز شدن آن جلوگیری می کند. استفاده از این نوع ماسک، موها را در برابر حرارت سشوارو اتوی مو هم محافظت می کند.

موها را آبرسانی کنید.

از دست رفتن رطوبت مو و خشکی آن، یکی از عوارضی است که بعد از رنگ کردن به سراغ موها می آید.کاری که باید بکنید برگرداندن رطوبت از دست رفته موها به آن است.این کار را با استفاده از روغنهای گیاهی مناسب و ماسک موهایی با مواد تشکیل دهنده ای از قبیل آووکادو، موز، ماست، عسل، نارگیل، ژل آلوورا و ویتامین ای انجام دهید.

به موهای خود پروتئین برسانید.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای موها پیش می آید، از بین رفتن پروتئین آن است.وقتی موها شروع به کش آمدن و خرد شدن می کنند، به پروتئین احتیاج دارند.می توانید از مخلوط یک تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری سس مایونز استفاده کنید.این مخلوط را روی موها، مخصوصا نوک آن بگذارید و بعد از ۴۵ دقیقه با شامپویی ملایم و بدون سولفات بشویید.این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

از حالت دهنده های برقی کمتر استفاده کنید.

همانطور که همه می‌دانند، سشوار و اتوی مو و سایر وسایل حالت دهی، به بافت مو آسیب وارد می کنند. بعد از رنگ کردن موها، تا آنجا که می توانید این وسایل را کنار بگذارید. به جای سشوار کردن، اجازه دهید موها در مجاورت هوا به تدریج خشک شود. اگر هیچ چاره ای ندارید، حتما از باد سر سشوار و با فاصله ۱۵ سانتیمتری از موها استفاده کنید. در موارد ضروری، قبل از حرارت دیدن موها، حتما از اسپری براشینگ یا سرمهای محافظ مو بهره بگیرید.

رنگ مو

از موهای خود در برابر کلر مراقبت کنید.

ترکیبات کلر موجود در آب استخر، باعث آسیب به موها می شود. به خاطر همین حتما از کلاه شنا استفاده کنید تا ترکیبات کلر با موهایتان تماس پیدا نکند.

در رنگ کردن، زیاده روی نکنید.

احتمالا شما هم بعد از مدت کوتاهی که از رنگ کردن موهایتان گذشته است، وسوسه می شوید که رنگهای دیگری را هم روی موهایتان امتحان کنید. اما شما باید به موهایتان اجازه استراحت و نفس کشیدن بدهید و بگذارید موها مدتی را به ترمیم و بازسازی بگذرانند. رنگ کردن مداوم موها باعث آسیبهای جدی به ساختار موها خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *