پوست

مشکلات پوستی در زمستان

سلامت پوست در زمستان

ترک لب

خشکی لب در زمستان ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. راه حل،نوشیدن آب کافی برای تامین آب بدن و استفاده از مرطوب‌کننده  است. از موم یا پارافین استفاده کنید. زمان خارج شدن از خانه از رژ لب یا پماد همراه با کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیاد در معرض آفتاب و باد قرار نگیرید. روی لب‌ها زبان نکشید؛ ممکن است این کار به شما احساس بهتری بدهد، اما ترک لب‌ها را بدتر می­کند.

werty

ترک پاشنه پا

پاشنه پای ترک خورده و دردناک یک مشکل متداول به خصوص در زمستان است و دلیل اصلی آن اغلب خشکی پوست است.وجود پوست زبر حول پاشنه می­تواند مشکل را پیچیده­تر کند. در برخی موارد، پای خشک و ترک دار می­تواند منجر به آلودگی یا مشکل و درد در راه رفتن شود. پاها را با مالیدن پارافین به پاشنه‌ها و پوشاندن با پوششی پلاستیکی و پوشیدن جوراب محافظت کنید. در عرض چند روز بهبودی حاصل خواهد شد.

qw

دست‌های خشک

دست‌ها ممکن است به شدت در هوای سرد زمستان آسیب ببیند. شستن زیاد دست‌ها به از بین بردن میکروب‌های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می­کند، اما خشکی را افزایش می­دهد. زمان بیرون رفتن از دستکش استفاده کنیدچون دست‌ها بیشتر از سایر قسمت‌های بدن در معرض سرما هستند. پس از بیدار شدن، قبل از رفتن به رختخواب، و هر بار که در طول روز احساس خشکی می­کنید از یک مرطوب‌کننده با پایه گلیسیرین استفاده نمایید.

oi

صابون چرب

همان فرآورده‌هایی که می­ توانند در بهار و تابستان صورت شما را تازه و جوان نگه دارند ممکن است در زمستان موجب مشکلات پوستی شود. از یک صابون  چرب و بدون عطر برای پاکسازی استفاده کنید. صابون چرب صابونی است که در تهیه آن از روغن‌ استفاده شده باشد. اگر پوستتان خشک است، استفاده از مرطوب کننده‌های که حاوی اوره، دیمتیکون، گلیسیرین، لانولین یا روغن معدنی هستند می­تواند مفید باشد.

qwe

مرطوب‌کننده قوی

اگر معمولا از یک لوسیون ملایم استفاده می­کرده اید، حداقل در قسمت‌های خشک پوست از کرم قدرتمندتری استفاده کنید. پمادها، مانند پارافین، نسبت به لوسیونها روغن بیشتری دارند که آنها را چرب­تر می­کند، بنابراین احتمالاً بهترین گزینه برای بدن و پا هستند. احساس چربی را با کمتر کردن مقدار مصرفی و مالش ملایم اما سراسری بر سطح به حداقل برساند.

er

آبرسانها

جذب کننده­ های رطوبت- اوره، گلیسیرین، اسید هیالرونیک، گلیکول پروپیلن- آب را از هوا جذب می­کنند و بدون چربی هستند. نرم کننده­ها- مانند روغن معدنی یا روغن بچه، روغن‌های گیاهی (مانند روغن جوجوبا)، لانولین، اسید استریک- می‌تواند جانشین چربی پوست شوند. بسیاری از مرطوب کننده­ها ترکیبی هستند. بهتر است در زمستان از مرطوب کننده­های ضد پیری استفاده نکنید؛ فراورده­های حاوی رتینوید می­توانند پوست حساس را بیشتر خشک کرده و آزار دهند.

w

از بین بردن پوست مرده

را داشته باشد، لایه برداری کنید. برداشتن سلول‌های مرده پوست،به مرطوب‌کننده، امکان نفوذ بهتر در پوست خشک را می­دهد. با کمک مرطوب کننده­ای که شامل اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک است، به آرامی لایه برداری کنید. برخی لایه بردارها می­توانند- به خصوص در زمستان- بیش از حد قوی باشند و باغث سوزش پوست شما شوند . بنابراین ابتدا آنها را بر تکه کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر پوست شما واقعا خشک یا ملتهب است، پیش از استفاده از فراورده­ های محافظ پوست ، با دکتر مشورت کنید.

wed

حمام در زمستان

دوش گرفتن می­تواند رطوبت پوست را زیاد کند. به این شرط که زمان آن کوتاه و ملایم باشد. حمام‌های طولانی و داغ در واقع می­تواند آب را از پوست شما بیرون بکشد. اگرچه یک حمام داغ در یک صبح سرد می­تواند خوشایند باشد، آب ولرم گزینه بهتری است، که روغن‌های طبیعی پوست را نیز نمی­شوید و از بین نمی برد.

we

حفظ رطوبت پوست

به محض خارج شدن از وان، پوست را خشک کرده و از مرطوب‌کننده ، برای حفظ آبی که بدن به تازگی جذب کرده استفاده کنید. یک نرم‌کننده با پایه اسید هیالورونیک یا گلیسیرین می­تواند میزان آب نگهداری شده درون پوست را افزایش دهد. روغن بچه (روغن معدنی) نیز گزینه مناسبی است، زیرا مانع تبخیر آب از پوست شما می­شود. اما این پایان کار نیست: در طول روز تا می­توانید؛ به خصوص برای قسمتهای خشک پوست؛ از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

qqq

دستگاه بخار ساز

بیرون ، هوا سرد است؛ بنابراین شما در خانه مانده­اید. این هوای گرم و خشک خانه ، می­تواند باعث خشکی پوست شود. از یک بخار ساز برای فراهم کردن رطوبت مناسب هوا استفاده کنید. مدل‌های ارزان قیمت این دستگاه در بیشتر داروخانه‌ها فروخته می­شود. دستگاه را در اتاق خواب قرار دهید .البته بهتر است دو یا سه دستگاه خریده و آن­ها را در نقاط مختلف خانه بگذارید تا در زمستان از آزار و خارش پوستی راحت باشد.

rf

نرم کردن موها

در زمستان موها را با شامپو زدن یک روز در میان محافظت کنید. شامپوها زدن بیش از حد می تواند رطوبت موها را از بین ببرد . از آب گرم و شامپوی ملایم حاوی ضد آفتاب استفاده کنید. از حالت دهنده ­ها برای مرطوب، درخشان و نرم نگه داشتن موها استفاده کنید. استفاده زیاد از سشوار یا اتوی مو برای حالت دهی توصیه نمی ­شود؛ و برای اجتناب از عوامل اسیب زننده به مو کلاه سرتان بگذارید.

a

ضد آفتاب

فکر می­ کنید در زمستان آفتاب سوخته نم ی­شوید؟ اینطور نیست. اسکی بازها و سایر ورزشکاران زمستانی به طور خاص در خطر آفتاب سوختگی هستند . زیرا برف نور خورشید را منعکس می­کند. در واقع ، برف اشعه خورشید را منعکس می­کند. حتی اگر ورزشکار نباشید، باز هم به ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر نیاز دارید. هر روز ضد آفتاب بزنید و اگر از خانه خارج می­شوید هر ۲ ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید کنید.

fg

لباس گرم

Frostnip- شکل ملایم سرمازدگی- بر پلک چشم، گونه، بینی، انگشت‌های دست و پا تاثیر می­گذارد و عوارض آن شامل رنگ پریدگی، بی حسی و حس خارش یا سوزش (مورمور شدن) مناطق مذکور است.

با پوشیدن لباس گرم- شامل کلاه، گوش پوش، و دستکش، از Frostnip جلوگیری کنید. بهترین درمان گرم کردن مجدد مناطق یخ زده است؛ اگرچه این مشکل ایجاد ناراحتی می­کند، به پوست آسیبی نمی ­زند.

qaz

سرمازدگی

سرمازدگی جدی­ تر است و می ­تواند آسیب پایدار داشته باشد، بافت‌های عمیق‌تر یخ می­ زنند که باعث سختی، رنگ پریدگی و سردی پوست می‌شود. پوست ممکن است درد داشته باشد اما نسبت به لمس شدن بی حس است. با گرم شدن عضو سرما زده قرمز و دردناک می‌شود. دست، پا، دماغ و گوش آسیب پذیرند، اما هر بخشی از بدن می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. سرما زدگی را با قرارگرفتن در محیط گرم، پیچیدن اعضای درگیر در پوشش‌های استریل و مراجعه سریع به اورژانس بهبود ببخشید . اگر احتمال یخ زدگی مجدد هست، اعضای یخ زده را مجدد گرم نکنید.

16

خارش پوست در زمستان

پوست خشک در زمستان می‌تواند به شدت دچار خارش شود. برای از بین بردن خارش، از حمام آب ولرم کمک بگیرید. به طور مداوم از مرطوب‌کننده استفاده کنید. از پشم و سایر پارچه‌های زمخت بپرهیزید. اگر این روش‌ها فایده نداشت به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است مشکلی مانند اگزما یا پسوریازیس داشته باشید که نیاز به درمان متفاوتی دارد.

17

درمان اگزما

“اگزما” عبارتی است که انواع مختلف التهاب پوستی را در بر می گیرد و علائم آن شامل خشکی و قرمزی پوست  با احساس سوزش و خارش است. در زمستان، هنگامی که پوست خشک و آزار دیده می‌شود، ممکن است اگزما رخ دهد. با مرطوب کردن دائم با یک پماد روغنی حاوی ضد آفتاب پیشگیری کنید.

عرق کردن و گرمای بیش از حد نیز می‌تواند خارش را افزایش دهد ، بنابراین لباس‌هایی راحت بپوشید. از متخصص پوست پیرامون درمان‌های مناسب مشورت بگیرید.

18

درمان پسوریازیس

پسوریازیس فقط خشکی پوست نیست  . این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی از کار افتاده و چرخه رشد سلول‌های پوستی تسریع شود. هوای خشک، نبود نور خورشید و دمای پایین می‌تواند سپوریازیس را بدتر کند.

نکات مربوط به خشکی پوست را رعایت کنید: حمام کوتاه مدت با آب ولرم، مرطوب‌کننده زیاد و بخار ساز در سراسر منزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *