پوست

سوالاتی که شاید خجالت می کشید بپرسید

چرا ابروهای من پیوسته است؟

اغلب، موهای اضافه روی صورت به طور ارثی منتقل می‌شوند. کندن موها یا بند انداختن می‌تواند صورت شما را تا چند هفته تمیز نگه دارد. در مورد موهای لب یا چانه کرم موبر صورت می‌تواند به کار رود.

2
آیا چربی زیرپوستی قابل رفع است؟

سلولیت صرفا یک لایه چربی معمولی زیر پوست است. ورزش کردن به منظور سفت شدن ماهیچه‌ها می‌توان آن را نامشخص تر کند. هنوز پزشکان به این باور نرسیده اند که کرم‌های مخصوص رفع چربی زیرپوستی واقعا به مدت زیاد جوابگو باشد. برای از بین بردن سریع این اثرات از کرم برنزه کننده استفاده کنید. سلولیت بر پوست تیره کمتر مشخص است. گزینه‌ دیگر استفاده از مواد آرایشی تیره کننده پوست است.

3
چرا صورتم اغلب گل می‌اندازد؟

در بیشتر افراد؛ به خصوص در زمان احساس خجالت یا شرمندگی؛ گونه ها گاهی گل می‌اندازد،. اما وقتی گونه‌های، پیشانی یا چانه تان به طور ناگهانی و بی دلیل سرخ می شود، غیرمعمول است. در این حالت، به متخصص بیماری‌های پوستی مراجعه کنید. قرص‌ها و کرم‌هایی برای کمک به این مشکل وجود دارد، هر روز از یک کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا استفاده کنید. زیرا نور آفتاب مشکل شما را دوچندان می‌کند. گاهی و البته به ندرت، سرخ شدن زیاد گونه و تپش قلب در موقعیت‌های عمومی می‌تواند ناشی از ناهنجاری اضطراب باشد؛ و اگر بر کار یا روابط شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است با دکتر مشورت کنید.

4
با اینکه سن زیادی ندارم ، موهایم سفید شده اند.

اگر کمتر از ۴۰ سال دارید و بیشتر از نصف موهای‌تان سفید شده است، دچار سفیدی موی زود هنگام شده‌اید. به ندرت، این مساله می‌تواند نشانه تیروئید و ناهنجاری رنگ‌دانه‌ای (پیسی یا برص) باشد. اما اغلب اوقات می‌توانید عامل اصلی را ژن سفید شدن مو در خانواده بدانید. راه حل ساده رنگ کردن موهاست. سفید شدن زود هنگام موهایتان به این معنی نیست که دارید زودتر از حد معمول پیر می‌شوید.

5
خطوط ترک خوردگی پوست چطور ایجاد می‌شوند؟

هنگامی که پوست به دلیل حاملگی، افزایش وزن یا رشد نرمال در سال‌های نوجوانی کشیده می‌شود، خطوط فشرده ای ایجاد می‌شود. این خطوط که نوعی زخم هستند، اغلب و در ابتدا رنگ قرمز یا بنفش دارند و سپس به سفید شفاف تغییر رنگ می‌دهند و بر روی شکم، ران‌ها، باسن، سینه و نیمه پایین پشت متداول‌ترند. لایه بردارهای شیمیایی یا جراحی لیزر می‌تواند این خطوط را کاهش دهد، اما متأسفانه لوسیون‌ها و کرم‌ها معمولاً چندان مفید نیستند.

6
چرا دهانم بوی بد می‌دهد؟

آیا شما دندان‌های‌تان را دو بار در روز مسواک زده و هر روز نخ دندان می‌کشید، اما هنوز در دهان‌تان طعم و بوی بدی احساس می‌کنید؟ بیماری لثه، سوزش معده، خشکی دهان یا حتی سینوزیت می‌توانند دلایل این موضوع باشند. اما به احتمال بسیار زیاد مشکل از رژیم غذایی شماست. خمیر دندان نمی‌تواند بوی پیاز و سیر را از بین ببرد. استفاده نکردن از این غذاها می‌تواند مفید باشد، و در غیر این صورت به دندانپزشک مراجعه کنید.

7
آیا درمانی برای Razor Bumps(برگشت مو به درون پوست) وجود دارد؟

Razor bump هنگامی رخ می‌دهد که ته ریش بر روی خودش خم شده و به درون پوست فرو می‌رود. بهترین درمان تیغ نزدن است. یادگیری استفاده صحیح از تیغ نیز به اجتناب از مشکل کمک می‌کند. ابتدا دوش آب گرم بگیرید و از ژل اصلاح فراوان و ریش تراش با تیغ تیز استفاده کنید. در جهت رویش موها تیغ بکشید. می‌توان از کرم‌‌‌های موبر یا درمان‌های حذف مو با لیزر نیز استفاده کرد.

8
چرا دندان های من رنگ تیره دارند؟

نوشیدن قهوه، چای، نوشابه های تیره رنگ یا شراب قرمز از عاداتی است که رنگ دندان را تیره می‌کند. سیگار و برخی داروها نیز می‌تواند دندان را بد رنگ کند. اولین گام برای داشتن دندان‌هایی سفیدتر، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دائم است. مواد یا دستگاه‌های سفید کننده دندان؛ که در داروخانه یا مطب دندان‌پزشک پیدا می‌شود؛ نیز مفید است.

9
چطور می‌توان زبری پاشنه پا را نرم کرد؟

بیشتر افرادی روی پاشنه و قوزک پای‌شان لایه زبری دارند. لایه‌های ضخیم پوست مرده به منظور حفاظت از پای شما در برابر فشار راه رفتن، در این مناطق تجمع می‌یابد، اما اگر از رنگ زرد و ظاهر زبر پاشنه‌ها که از پشت صندل‌ها پیداست ناراضی هستید، پاهای خود را در آب داغ قرار دهید و با سنگ پا بمالید تا بخشی از پوست مرده از بین برود. کرم‌ها و لوسیون‌های اسید گلیکول نیز در نرم کردن زبری پا کمک می‌کند.

10
چرا ناخن‌های من شکاف خورده یا فرسوده شده است؟

اگر دست‌های شما اغلب با آب در تماس است- به خصوص اگر از صابون قوی استفاده می‌کنید، ناخن‌های شما ممکن است شکاف بخورد، پوسته پوسته شود، یا بشکند. از مرطوب کننده و دستکش در زمان ظرف شستن استفاده کنید. قرص‌های مکمل بیوتین موجود(۵۰۰۰ میکروگرم در روز) نیز در تقویت ناخن‌ها کمک می‌کند. اگر رنگ ناخن‌ها تغییر کند و سپس بشکند یا خرد شود، مشکل می تواند آلودگی قارچی باشد. در این حالت، ممکن است نیاز به تجویز قرص یا لاک ناخن از جانب دکتر برای درمان آلودگی داشته باشید. محلول های لیسترین اصلی(کهربایی رنگ) نیز در خشک کردن قارچ‌های ناخن مفید است.

11
چرا زیاد عرق می‌کنم؟

عرق کردن بدن شما را خنک می‌کند تا به دلیل گرمای زیاد آزاد نبینید. اگر حتی زمانی که بی حرکت در اتاقی خنک نشسته‌اید عرق می‌کنید به دکتر مراجعه کنید. یک دلیل این مشکل می‌تواند هایپرهیدروسیز(بیماری عرق کردن بیش از حد) باشد که بی خطر اما آزار دهنده است و می‌تواند موجب عرق کردن بیش از حد زیر بغل، کف دست و کف پاهای شما شود. تجویز قرص یا فراورده های ضدعرق، یا حتی بوتاکس گزینه‌های درمان دیگر هستند.

12
با ریزش شدید مو چه کار کنم؟

ریزش مو در خانم‌ها بیش از آن چه گمان می‌رود متداول است؛ افراد دچار ریزش مو زن هستند. یکی از متداول‌ترین دلایل این مشکل مشکلات تیرویید یا هورمونی، حاملگی یا مصرف برخی داروهای خاص است. دکتر ممکن است که دارویی برای مالیدن بر روی پوست سر یا قرص‌هایی برای مشکلات هورمونی تجویز کند.

13
چرا پای من بدبو است؟

حتی اگر دائم دوش بگیرید، باز هم ممکن است پاها بوی بد بگیرند . کف پا محدوده مورد علاقه باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد است. وقتی عرق با باکتری ترکیب می‌شود، بویی ایجاد می‌شود که برای همه آشناست. پاهای خود را خشک نگه دارید، از کفش‌هایی که باعث عرق کردن پا می‌شود، مخصوصاً کفش تنیس و چکمه استفاده نکنید. جوراب‌هایتان را پس از هر بار استفاده بشویید، و اگر مشکل هنوز برطرف نشده، از خوشبو کننده استفاده کنید.

14
چطور می‌توان لب‌های ترک خورده را نرم کرد؟

هوای خشک باعث خشکی لب‌های شما می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریز روی پوست لب‌ها شده، و آن‌ها را حساس و همچنان زبر نشان دهد. زبان خود را روی لب‌ها نکشید این کار ترک‌ها را بدتر می‌کند. در عوض، از یک پماد لب با SPF30 که از پارافین، روغن کرچک یا کره درخت شی (درخت روغن قلم) تهیه شده، استفاده کنید تا رطوبت لب‌ها را حفظ کرده و آن‌ها را از عناصر مختلف حفاظت کند. اشعه مضر آفتاب می‌تواند باعث خشکی بیشتر لب‌ها شود.

15
چرا رگ‌های زیر پوستی من حالت تار عنکبوتی شکل پیدا کرده اند ؟

اگر شما معلم، پرستار یا کارمند فروشگاه باشید یا هر کار دیگری که باعث شود ساعات زیادی از روز را روی پاهای‌تان بگذرانید احتمال وجود شبکه‌ای آبی از رگ‌های برجسته روی پاها‌ی‌تان بیشتر است. چاقی، بارداری و ژنتیک نیز می‌تواند این احتمال را افزایش دهد. رگ‌های برجسته معمولاً نیاز به درمان ندارند، اما اگر به دلیل ظاهر نامناسب پاها ناراحتید می‌توانید از اسکلروتراپی کمک بگیرید که عبارت است از تزریق مستقیم محلول شکری یا نمکی در رگ‌ها که زیر نظر و در مطب پزشک انجام می‌شود و باعث ناپدید شدن برجستگی‌ها می‌شود. معمولا برای درمان به بیشتر از یک جلسه، هر ۶ ماه یک بار نیاز است و بهتر است یک یا دو هفته پس از هر درمان از جوراب طبی استفاده شود، که بیش از هر چیز به کنترل و کمک به عدم بروز مجدد رگ‌های برجسته کمک می‌کند.

16
آیا زگیل های پوستی خطرناکند؟

زگیل های پوستی گلوله‌های ریزی از بافت هستند که در امتداد گردن، سینه، پشت، زیر بغل، و بخش بالایی ران/ کشاله ران ظاهر می‌شوند. وزن زیاد و پیری می‌تواند موجب رخداد بیشتر آن‌ها شود. زگیل ها اگر چه گاهی آزار دهنده‌اند، اما خطرناک نیستند. اگر وجود آن‌ها شما را آزار می‌دهد می‌توانید از یک متخصص پوست برای برداشتن آن‌ها در مطب با کمک انجماد، چیدن یا سوزاندن کمک بگیرید.

17
چرا پوست گردن من به سرعت چروک شده است؟

اگر وزن زیادی از دست داده باشید، ممکن است پوست اضافه دراطراف گردن‌تان آویزان شود؛ یا همچنان که سن شما زیادتر می‌شود، قطر گردن کمتر شده، کلاژن زیر پوست از بین می‌رود، ماهیچه‌ها فرسوده شده و ممکن است غبغب بیاورید. در کنار همه این‌ها چین‌‌های عمیق روی گردن را نیز نباید فراموش کرد . برخی علائم افزایش سن می‌تواند با اجتناب از نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب ترمیم شده یا با سرعت کمتری پیشروی کند. تزریق بوتاکس، تجویز موضعی پمادهای رتینوید، لیزر و ابزارهای نوری پهن باند نیز می‌تواند مفید باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *