مو

ده نکته مهم در رنگ کردن موها

قبل از شروع رنگ کردن موها، برای بدست آوردن بهترین نتیجه، باید حتما به این نکات توجه داشته باشید:


۱- چرخه رنگها را بشناسید.

برای ترکیب کردن رنگها و بدست آوردن نتیجه مطلوب، باید چرخه رنگها و ارتباط بین آنها را به‌خوبی بشناسید.
چرخه رنگ، از سه رنگ اصلی قرمز، زرد، آبی و سه رنگ فرعی سبز، بنفش، نارنجی تشکیل شده است. دسته سوم رنگها از ترکیب رنگهای اصلی و رنگهای فرعی کنار آن بدست می آید. مثلا زرد و نارنجی
برای ترکیب کردن رنگها، باید بدانید کدامشان یکدیگر را خنثی و کدام یکدیگر را تقویت می کنند.برای مثال، اگر بخواهید طیف قرمز رنگ موی فردی را از بین ببرید، باید بدانید که رنگ سبز این کار را برایتان انجام می دهد.

۲- رنگهای غالب را بشناسید.

هر گروه از رنگها، یک طیف رنگی غالب دارند.وقتی رنگها را باهم ترکیب می کنید، باید بدانید که هر گروه رنگی چه طیف رنگی غالبی دارد.مثلا همه رنگهای گروه N یا طبیعی، در قسمت رنگهای گرم چرخه رنگ قرار می گیرند در حالی که گروه دیگری ممکن است رنگ غالب آبی- بنفش داشته باشد.
اگر ندانید که هر گروه، چه رنگ غالبی دارد، نمی توانید از چرخه رنگ برای ترکیب رنگ استفاده کنید.

۳- پایه مویی را که می خواهید رنگ کنید، تعیین کنید.

درجه رنگ هر مو، از ۱ تا ۱۰ تعیین می شود. پایه ۱ برای تیره‌ترین رنگ و ۱۰ برای روشنترین رنگ.
همچنین مو در هر پایه ای که باشد، پیگمنتهای رنگی متفاوتی دارد که طیف رنگی مو را تعیین می کند. موهای تیره، یعنی پایه ۱ تا ۴، پیگمنتهای قرمز زیاد و فشرده ای دارند در حالی که موهای بلوند یعنی پایه ۷ تا ۱۰، پیگمنتهای طلایی دارند. موهای با پایه ۵ یا ۶، پیگمنتهای نارنجی دارند که مخلوطی از رنگهای قرمز و زرد است.
چه بخواهید موها را تیره کنید، چه روشن، باید پایه و طیف رنگی مو را تشخیص دهید.

۴- موی سفید و خاکستری با هم فرق می کنند.

موی سفید و خاکستری مثل هم نیستند و نباید با آنها یکسان رفتار کرد. موی خاکستری هنوز مقداری پیگمنت یا رنگدانه داخل خود دارد ولی موی سفید کاملا بدون رنگدانه است. توجه نکردن به تفاوت بین این دو، باعث می شود که بعد از رنگ کردن، موها کدر و رنگ پریده شود یا به طور کامل، پوشش پیدا نکند.
موی سفید هیچگونه رنگدانه ای ندارد. وقتی به طور مثال، رنگ قرمز به آن زده می شود، ترکیب رنگ سفید و قرمز پدید می آید. یعنی رنگ صورتی.برای رنگ کردن موهای سفید لازم است که به رنگ موی اصلی، رنگی به عنوان رنگ پایه برای نگهداشتن رنگ اصلی اضافه شود.
موی خاکستری در واقع مویی است که در بعضی جاها هیچگونه رنگدانه ای ندارد و کاملا سفید است و در قسمتهایی دارای رنگدانه است و به خاطر همین، باید با آن متفاوت از موی سفید رفتار کرد.
برای آماده کردن رنگ مو، دانستن اینکه درصد موهای سفید یا خاکستری چقدر است، بسیار ضروریست. مثلا اگر ۷۵ درصد موها سفید باشد، بهتر است میزان اکسیدان را نسبت به رنگ ، کاهش دهید.

رنگ مو

رنگ مو

۵- به سلامتی موها توجه داشته باشید.

اگر موها ضعیف، خشک و شکننده اند، از دکلره و روشن کردن آنها خودداری کنید.این کار آسیب بیشتری به بافت موها وارد می کند.

۶- قبل از شروع به رنگ کردن، وضعیت موها را به‌خوبی بررسی کنید.

موهای سالم، نیمه سالم و آسیب دیده، هریک به شکل متفاوتی رنگ مو را جذب می کند.موهای آسیب دیده و دکلره شده، به خاطر منافذ زیادی که روی سطح خود دارند، مقدار بیشتری از رنگ مو، مخصوصا رنگ دودی را به خود جذب می کنند.
نکته بعدی این است که هرچقدر موها شکننده و آسیب دیده تر باشند، باید عمل رنگ کردن مو، زودتر پایان یابد.

۷- به نوع اکسیدان توجه کنید.

باید به میزان روشن کنندگی اکسیدانها توجه کنید. هرچقدر بخواهید موها را روشنتر کردن کنید، باید از اکسیدانهای قوی تری استفاده کنید.

نکته: همیشه به خاطر داشته باشید که اکسیدان است که کار روشن کردن مو را با برداشتن رنگدانه ها انجام می دهد نه رنگ مو.

۸- به‌درستی کار مخلوط کردن را انجام دهید.

نسبت مخلوط کردن رنگ مو و اکسیدان بسیار مهم است.مثلا بیشتر رنگهای بلوند روشن، مقدار بیشتری اکسیدان نیاز دارند و به جای نسبت مساوی، باید دو برابر رنگ مو، اکسیدان به آن اضافه کنید.
حتما به حجم و طول موها توجه داشته باشید تا مجبور نشوید زمانی که قسمتهایی از موها را رنگ کرده اید به خاطر کم آوردن رنگ، دوباره رنگ جدید آماده کنید.

۹- به مدت زمان عمل کردن رنگ مو توجه داشته باشید.

عوامل زیادی در مدت رمانی که باید رنگ روی موها بماند، تاثیر دارند.بعضی از این عوامل به این شرح اند:

  • سالم بودن موها
  • مقداری که می خواهید موها روشن شوند.
  • مقدار موهای سفید یا خاکستری
  • قدرت اکسیدان

۱۰- مشورت کنید.

هرگاه به مشکلی برخورد کردید یا برای انجام کاری مردد شدید، حتما از کسی که در رنگ کردن مو متبحر است کمک بگیرید.چون در بسیاری از موارد، جبران خطاهایی که در رنگ کردن مو پیش می آید براحتی امکان‌پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *