زیبایی, مو

ده ماده موثر در رشد مو

مواد مؤثر در رشد موها

همه دوست دارند موهای بلند، پرپشت و درخشان داشته باشند.برای رسیدن به این هدف، معمولا افراد انواع و اقسام محصولات مراقبت از مو را به کار می گیرند یا ماسکها و روغنهای گیاهی را به موهای خود می زنند. در کنار همه این کارها که برای مراقبت از موها حتما لازم است، توجه داشتن به رژیم غذایی مناسب، یک امر ضروری و واجب است.
در واقع موهای سالم و زیبا، نشانه ای است از سلامت کلی بدن.وقتی موها سالم است، می توان نتیجه گرفت که مواد مغذی کافی به بدن رسیده است و کمبودی از نظر ویتامینها، آب، پروتئین و مواد معدنی، پیش نیامده است.
مو برای سلامتی، به سه ماده پروتئین، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد.برای داشتن موهای سالم، این سه ماده، باید به میزان کافی به بدن برسد.در واقع داشتن رژیم غذایی مناسب، نود درصد راهی است که باید برای سلامت موها باید بروید.
ویتامینها و مواد معدنی که مو نیاز دارد:


ویتامین آ

این ویتامین، نقش اساسی در رشد سلولها دارد که به همین دلیل، تاثیر مستقیم بر رشد موها می گذارد.همچنین در تولید و ترشح چربی مفید روی پوست که سبوم نام دارد، موثر است.این چربی، باعث سلامتی و درخشش موهای شما می شود.ویتامین آ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که پوست سر را آبرسانی و از خشک شدن موها جلوگیری می کند.ویتامین آ، یکی از موثرترین مواد برای رشد موها است.
این ویتامین در هویج، جگر، زرده تخم مرغ، شیر، اسفناج، برگه زردآلو و انبه به وفور یافت می شود.


بیوتین

بیوتین را ویتامین رشد مو نامگذاری کرده اند.این ویتامین، یکی از ۱۲ ویتامینی است که در گروه ویتامینهای ب دسته بندی شده اند.این ویتامین، آسیب دیدگیهای مو را ترمیم می کند و سلامتی بافت آن را بهبود می بخشد.
بیوتین برای پرپشت و حجیم شدن موها بسیار مفید است. همچنین این ویتامین، در تولید اسیدهای چرب داخل سلولها و درنتیجه، رشد آنها مؤثر است. نقش دیگر بیوتین، رابطه ای است که با آمینو اسیدها و چربیها دارد.آمینو اسیدها، در واقع اجزای تشکیل دهنده پروتئینها هستند.
بیوتین جزء ویتامینهای محلول در آب است و این بدان معناست که برای داشتن موهایی سالم، باید به صورت روزانه به بدن برسد. محصولات زیادی هستند که حاوی بیوتین هستند.مصرف خوراکی و موضعی این ویتامین باعث بهبود وضعیت سلامتی پوست خواهد شد.
مصرف مداوم بیوتین به این نتایج منجر خواهد شد:

  • سریعتر شدن رشد موها
  • پرپشت شدن موها
  • قوی تر شدن تار موها

بیوتین به مقدار زیاد در قارچ، آووکادو، تخم مرغ، ماهی، بادام زمینی، گل کلم، موز، گردو و بادام وجود دارد.


ویتامین ب ۱۲

این ویتامین در رشد و تقسیم سلولی نقش ایفا می کند.این موضوع در رشد موهای سالم اهمیت پیدا می کند و کمبود این ویتامین، باعث کند شدن رشد موها می شود.همچنین ویتامین ب ۱۲ در جذب آهن هم مؤثر است. کمبود آهن در بدن، به ریزش مو منجر می شود.
ویتامین ب ۱۲ به وفور در تخم مرغ، پنیر، پودر پروتئین وی، شیر و ماست یافت می شود.


ویتامین ث

ویتامین ث در جلوگیری از سفید شدن زود هنگام موها و خشک شدن آن تاثیر گذار است.دلیل این موضوع به نقش این ویتامین در تولید کلاژن برمی گردد.کلاژن پروتئینی است که در رشد موها و ضخیم شدن آن نقش دارد.دریافت روزانه ویتامین ث از طریق مواد طبیعی یا به صوریت مکمل، به رشد موها کمک شایانی می کند.
مرکبات منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث هستند.


ویتامین ای

ویتامین ای، یک آنتی اکسیدان است که بافتها را ترمیم می کند و به همین دلیل، برای رشد موها ضروری است.این ویتامین، با رادیکالهای آزاد مبارزه و اثر منفی آنها را خنثی می کند.همچنین رطوبت پوست و مو را حفظ می کند و مانع خشکی آنها می شود.نقش مثبت دیگر این ویتامین، بهتر کردن گردش خون است.
ویتامین ای در بادام، ماهی، بادام زمینی، اسفناج پخته، تخمه آفتابگردان و سبزیهای خشک وجود دارد.


اسید فولیک

این ویتامین، باعث پرپشتی و درخشش موها می شود و موجب آبرسانی بافت آن می گردد.همچنین از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری می کند.اگر از مکمل غذایی ویتامین ب کمپلکس استفاده می کنید، بدانید که اسید فولیک هم به بدن شما خواهد رسید.
به طور کلی هر ماده غذایی که حاوی ویتامین ب باشد، دارای اسید فولیک هم خواهد بود. مثلا گندم کامل.گاهی دسترسی به مواد غذایی که شامل بعضی از ویتامینها باشند، سخت است. در این موارد بهتر است از مکملهای غذایی استفاده کنید که شامل انواع ویتامینها و مواد معدنی به مقدار مناسب هستند.


نیاسین

نیاسین هم از خانواده ویتامینهای ب است.این ویتامین، به موهای شما درخشش و براقیت می دهد و کمبود این ویتامین، به مات و رنگ پریده شدن موها می انجامد.
نیاسین در سینه مرغ، تن ماهی، آووکادو، قارچ و گوشت بوقلمون وجود دارد.


آهن

آهن در بالا بردن استحکام تار مو و بهتر شدن رشد آن موثر است.کمبود آهن، به نازک شدن و خشکی موها می انجامد.نقش آهن، انتقال اکسیژن به درون سلول و کمک به ادامه حیات و فعالیت آن است.
آهن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، اسفناج و زردآلو یافت می شود.

روی

بین وجود مقدار مناسب روی در بدن و سلامتی موها، رابطه تنگاتنگ و مستقیمی وجود دارد.روی باعث تنظیم تعادل هورمونها می شود و در نتیجه از ریزش و سفید شدن آن جلوگیری می کند.
روی در آجیل، تخم مرغ و اسفناج به مقدار کافی وجود دارد.


منیزیم

تحقیقات نشان داده است که کمبود منیزیم در بدن، در رشد موها اختلال ایجاد می کند.منیزیم سلامت فولیکولهای مو را تامین می کند و همین موضوع، به رشد مناسب موها خواهد انجامید.
منیزیم در آجیل، ماهی، دانه های گیاهی و برنج یافت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *